sponsored by

Saturday, August 14, 2010

Lopes Setiap Hari


Ini kuih lopes...bukan jeniffer lopes okay.......dah empat hari puasa i tak pernah miss dalam menu. Actually bukan bulan puasa je...ini kuih favourite i pagi petang siang malam walaupun di hari biasa.......makan pun tak puas2 jugak....

Pada yang nak buat sendiri ini resepinya:

Bahan

2 helai daun pandan ( masukkan air sikit ) tumbuk/blend
500ml air
400 gm beras pulut (basuh dan toskan)
1 sudu teh garam
daun pisang
kelapa parut putih, gaulkan dengan sedikit garam

Cara membuatnya:-

beras pulu air dan jus pandan disatukan dalam periuk...tanak hingga mendidih atas api sederhana. Gaul dengan garam. Teruskan masak hingga kering...kecikkan api dan tunggu sehingga pulut masak.

Lipat daun pisang bentuk kon. masukkan dua sudu beras pulut yang telah ditanak tadi dan balutlah dengan kemas. susun dalam pengukus selama 20 hingga 30 minit. tutup api dan biarkan sejuk.......

Air Gula:

Gunakan gula merah/ manisan
sedikit garam
gula pasir


kacau sehingga gula hancur dan pekat...hidang

12 comments:

liza kiut said...

k.suzy - ni salah satu kuih kegemaran sofia n saya. nanti bila2 sy blk, buatkan ya!!! mengidam...

suzzsuzie said...

liza kiut : buat boleh...tak cantik tp rasa tu ada.....

alinac lover said...

wah..ada ni...mcm nk p mkn..hehehe~

IxoR@ said...

ohh ini sedap nih!

lagi sedap klu buah melaka...

sy suke!

;D

suamihanyisterizuki said...

kaksue,berbeza eh kuih lopes dgn onde onde?

suzzsuzie said...

alinac : jom.
ixora : i tak minat buah melaka
hany : sangat berbeza...lopes lagi sedap dear

Zezebel said...

Wuaaarghhh resepi pertama hari ni.
Terima kasih yer suzie.

suzzsuzie said...

sama2 zazabel...

etomyam said...

alamak belum merasa lagi lopes di bulan puasa ni, esok kena carik ni :D

Sumijelly said...

oh.... sumi x gemar makan kuih ni..
tp suk amakan kuih melaka...
dlm pun isi nya gula melaka gak kan..
lebih kurang jer kan??
apa yek bezanya?? huhuhuu

Sumijelly.com

mommyYen said...

mommiiii...minta skit..my fave juga ni..

suzzsuzie said...

sumyjelly : yg ni beras pulut & kuah gula melaka
mommyYen: hehe...

Related Posts with Thumbnails