sponsored by

Sunday, August 1, 2010

Air Kencing Tikus Atau Rat Pee (leptospirosis) Jangan Pandang Ringan

Aku bukan doktor, bukan pakar kesihatan cuma aku seorang yang sangat trauma bila mendengar macam-macam jenis penyakit berjangkit dan pelik akhir-akhir ini.

Akhir-akhir ni selepas kes H1N1...tiba-tiba kita dikejutkan dengan kes kematian disebabkan penyakit disebabkan air kencing tikus...belum terkena memang la kita buat tak reti...ambik mudah je....

Tadi aku tengok buletin Utama ada juga cerita tentang kencing tikus atau nama saintifiknya leptospirosis ni....sori...tersembur nak menyebut...sila jangat gelak okay....

Kadang2 kita ambil mudah tentang benda2 macam ni seba kita rasa rumah kita dah cukup bersih, kemas serba serbi...usahkan tikus, semut pun tak berani nak lalu...tapi kita lupa...malang tidak berbau...masa mengoogle tadi aku terbaca tentang seorang pakcik yang maut kerana kencing tikus...bukan sebab dia pengotor, makan kat luar ke apa, dia minum air tin bergas...tapi awas...air tin itu takde kencing tikus pun...tin tu yang terkena kencing tikus...bahayakan...

Kita mungkin terdedah dengan air kencing tikus di sungai, makanan kotor dan ia boleh masuk melalui anggota badan yang luka, mulut mahupun hidung. Bila terkena infeksi ini ia sukar dikesan di peringkat awal tetapi ia cepat merebak di dalam salur darah, merosakkan fungsi organ buah pinggang, paru2 menjadi berdarah, menyerang jantung, hati dan menyerang fungsi otak mengakibatkan strok....

Lebih serius ia boleh membawa maut....


ps : kecut perut dengan penyakit2 pelik sekarang ni...dengar khabar kencing arnab pun bahaya juga...camana ni...rumah aku bela arnab ni...

7 comments:

Fyzal said...

ish ish ish.. bahaya nya.. mintak lindung dengan Allah daripada penyakit yang bahaya camtu.

Liza said...

mcm2 penyakit sekarang, mmg menakutkan

armouris said...

info tentang kencing tikus di SIHAT SELALU - Kencing Tikus (Leptospirosis)

sweetsal said...

penyakit ni blh bawa maut...takutnye..

suzzsuzie said...

fyzal & Liza : tu la...byk sgt penyakit bahaya kan? yg paling takut sbb tak dpt dikesan peringkat awal
armouris : juz read bout leptospirosis....so informative...very detail..tq for sharing

Nadd said...

ish..ish..
mcm penyakit skrg ni.
takot lah. kena hati2 sntiase..

etomyam said...

kena sentiasa berjaga-jaga ni

Related Posts with Thumbnails