sponsored by

Tuesday, August 24, 2010

ANIMAL PLANET.....SALAH MAKAN SUDA.....


Sebelum ni Ojiq ada mintak dengan i nak bela kucing....dia ni memang minat gila la dengan kucing...kalau pergi Mid Valley tu wajib la masuk Pets Wonderland.....kucing jugak yang dicari...aku cakap semua boleh bela asalkan bukan kucing...aku mmg fobia sikit walaupun aku tahu kucing adalah biantang kesayangan nabi....

Akhirnya.....please...dia mintak hamster...pun aku tak bagi juga sebab bahaya la la ni esp macam2 jenis penyakit ada sekarang ni..lepas kes kencing tikus tu aku tersangatlah berhati2...
Last sekali dia bawak balik arnab je la....then tambah dengan neighbour tambah koleksi jadi tiga ekor semuanya.....

Aku tak leh nak bayangkan camana dia nak jaga arnab...kukra-kura dua ekor yang asyik nak kena basuh akuarium....dan dua buah akuarium ikan yang sangat besar....tak buat kerja lain la ni....
Inilah kerja ojiq hari2 tengok ikan..pergi kedai beli anak ikan tambah koleksi dan tambah dan tambah lagi...tapi sekor2 asyik mati....lately dah kurang sikit sebab masukkan anti biotik dalam akukarium...seminggu sekali wajib...belum lagi anti fungus dan klorin...ikan ni macam2 penyakit...takut ada white spot, luka2 ke..macam2 jenis ubat nak pakai...

Nasib baik bela kura2 tak rumit..tak de ubat2 pun kecuali makan dia nak jaga la..terlebih makan nanti kolam cepat kotor...kura2 ni dari kecik lagi bela, adalah sebesar duit syiling 50sen...dah dekat 12 tahun...dah boleh ambik UPSR kalau anak orang...
mula2 je sibuk nak bela arnab ni...sekarang si kecik orin dah ambik alih...pagi2 tak boleh makan nanti sakit perut...air kena bagi air tapisan bio aura....nampak cam Fifi, Mok dan Polka ni suka.
Fifi kuat minum.... sekejap je botol dah licin

Tapi yang tak bestnya bila orin dah ambik alih kerja2 ni habis barang dah lintang pukang...dah tak simpan elok2.....

orin suka display barang....dia buat macam kat kedai....tengoklah makanan ikan, klorin, anti fungus, makanan kura2, rabbit punya pallet semua dia campur.....syampoo dan vitamin si Fifi, Mok dan Polka dia simpan satu tempat.......

Akibatnya.....hehe.....aku tersalah bagi makanan kura-kura kat si fifi ngan Mok....mana aku tau...

ps: nampak sangat tak pernah ambik tahu...sian si rabbits tu...sakit perut suda.......

6 comments:

anastasyea said...

dulu masa kecil .. kita suka bela arnab. sebab senang nak bagi makan .. kutip je kangkung kat belakang rumah.

suzzsuzie said...

anastasyea : kangkung sekarang kena beli gak...sekali sekala ambik je daun2 kayu kasi arnab ni tukar selera...

etomyam said...

hehehe..gelak bila baca ayat "dah boleh ambik UPSR kalau anak orang"..
elok bebudak suka bela pets ni...jadikan mereka penyayang

alinac lover said...

laaa..sian dia skit perut..hehe
makanan sma je ke

suzzsuzie said...

makanan tak sama tapi bekas sama...selama ni dok harap budak2 je kasi makan..ntah kenapa hari tu dia nmpak kelaparan..tu psl sy main capai je

Che Armster said...

12 tahun dah kura-kura tu? patut la besar semacam je

Related Posts with Thumbnails