sponsored by

Friday, July 30, 2010

Surah Al-Waqiah Untuk Pemudahkan Rezeki

Sabda rasulullah SAW : `barangsiapa yang membaca surah al-Waqiah setiap hari maka dia tidak akan ditimpa kefakiran'Dulu mak mertua aku selalu bagi petua `kalau nak murah rezeki..lepas solat subuh baca surah al-Waqiah. Itu la yang mak amalkan....
Patutla aku tengok mak mertua aku ni selalu murah rezeki..tak pernah putus duit..tak pernah nampak susah....atau dia taknak tunjuk..tak tau la pulak tapi aku percaya itu semua berkat membaca surah al-Waqiah yang diamalkan beliau.
Jadi, aku yang rezeki tak berapa nak murah ni mula la mencari2 apa kelebihan surah al-Waqiah ini...bila dalam kesempitan aku mula membelek dan membaca surah yang menjadi sebutan ini...surah untuk murah rezeki.......kadang2 pernah aku membaca sambil teresak2 mengenangkan nasib diri...ada je bala bencana yang menimpa....tapi alhamdulillah memang ada kebenarannya...ayat alQuran ni memang kita kena yakin kerana Allah tidak sesekali menurunkan sesuatu ayat dengan sia-sia.
aku cuba mencari apakah yang bersangkut paut dengan rezeki dan surah ini...sebenenarnya surah ini menceritakan mengenai alam akhirat, balasan yang diterima oleh dua golongan iaitu mukmin dan kafir, tentang tumbuhan, api dan bukti kekuasaan Allah, kisah syurga neraka serta hari berbangkit nanti.
Bilakah waktu yang afdal untuk membaca suarah al-Waqiah:

1. membaca setiap malam selama satu kali maka dijauhkan kemiskinan

2. setiap lepas asar selama 14 kali maka akan beroleh kekayaan melimpah ruah

3. tiga kali selepas solat subuh dan asar maka dia akan menjadi hartawan lagi dermawan

selebihnya masih dalam pencarian...Kini aku memang menjadikan surah al-waqiah sebagai amalan harian bukan di waktu kesempitan hidup saja. Kalau tak percaya ...cubalah


ps : sentiasa bersyukur dengan rezeki yang Allah bagi...

5 comments:

etomyam said...

Alhamdulillah, perkongsian yg sungguh bermanafaat

kelana fana said...

salam. info menarik. tq for sharing.:)

n@jwamz said...

alhamdulillah....nice sharing...
lg satu surah Al-mulk,sentiasa diamalkan dpt meringankn seksa kubur~Wallahua'lam....

suzzsuzie said...

etomyam & kelana fana : sekadar berkongsi, tq for reading..appreciate that
n@jwamz: oh ye ke....thanks ye..boleh amalkan pas ni...byk sgt dosa ni..hehe

pemanas cerita said...

Alhamdulillah, 1 info yg bagus utk diamalkan.mesti suzie pun murah rezeki kan?hehehe

Related Posts with Thumbnails