sponsored by

Monday, June 28, 2010

Kanak-kanak Pun Ada Penyakit Psikologi

anak yang sihat akan hidup gembira tanpa tekanan

Macam2 hal sekarang ni...bukan orang dewasa sahaja yang ada tekanan perasaan..stress..darah tinggi..tapi kanak2 pun dikesan dah ada penyakit psikologi.
Walaupun ianya bukan penyakit berjangkit tapi laporan Kementerian Kesihatan menunjukkan berlaku peningkatan penyakit ini di kalangan kanak-kanak berusia antara lima hingga 13 tahun.

Nampaknya kanak-kanak pun sudah hidup tertekan. Kesiankan? Salah satu punca yang menyumbang kepada tekenan ini adalah sistem pendidikan berorientasikan peperiksaan.


Macamana ni? kalau tak ada peperiksaan bagaimana pula nak mengukur peningkatan prestasi seseorang pelajar itu? erm...


Walau apapun faktor yang menyumbang kepada penyakit yang semakin ditakuti ini, ibubapa perlu memainkan peranan. Janganlah terlampau memberi tekanan kepada anak2 hanya semata2 kerana ingin melihat kejayaan mereka dalam akademik.

Yang paling penting nilai-nilai kekeluargaan yang positif dan harmoni...barulah melahirkan generasi yang cemerlang. Yang sihat minda.


ps: Inilah akibat terlalu banyak persaingan sesama manusia...yang jadi mangsa siapa kalau bukan anak2.




























4 comments:

mommyYen said...

betul suzie..sya setuju,kesian budak-budak kan, dlm ko-kurikulum pun wajib..

Nur Su'aidah said...

setuju!! budak2 jadi mangsa :(

heart~ said...

betol2!!! setuju sgt...cian budak2 kn

etomyam said...

itulah...dah hilang keseronokan zaman bebudak

Related Posts with Thumbnails