sponsored by

Wednesday, May 12, 2010

Kenapa Aku Malas Baca Suratkhabar

Aku malas dah nak beli surat khabar....apa nak jadi manusia sekarang ni...Serius & seriau pun ada bila buka suratkhabar.... kalau tak ada cerita politik yang jijik, busuk dan memualkan mesti kes bunuh sana sini...rogol...samun...SADIS..sungguh mengerikan...


Macam kes kena libas kepala dengan sabit...tak ngeri ke kalau baca..tengok tajuk je dah meremang segala bulu yang ada kat badan aku ni...nak terkeluar segala isi perut aku...kepala tu...bukan kelapa tau..itu baru gara2 kena tegur duduk atas simen basah...orang tegur pun sebab takut kerusi tu runtuh...bukan nak berterima kasih....bagi sabit pulak kt orang...kalau macam ni la dah jadi fobia pulak nak tegur menegur orang....kot nanti tak pasal2 kepala aku pulak kena penggal lepas ni...nauzubillah


Ada pulak tu kes nenek disembelih cucu...apalah masalah dia dengan seorang nenek yang lemah...lainlah kalau nenek tu pandai silat ke apa...dan kalau pandai silat pun...berapa sangat lah kudrat orang tua itu....selisih malaikat 44. Bila manusia tak takut pada Allah...itulah yang jadinya...pada manusia hatta keluarga sendiri lagi la dorang tak takut....


Apa sebab manusia membunuh pun aku tak tahu...kalau binatang mereka membunuh untuk makan....untuk hidup...


Sepatutnya kita sebagai manusia bersyukur sebab kita ni sebaik2 kejadian...tak dijadikan sebagai binatang...nasib baik Tuhan tak jadikan kau tu lembu ke..kambing ke...katak pisang ke...ular sawa ke....bersyukur dengan apa yang ada...Tapi kalau jadi lembu pun aku rasa dia ni spesis yang jahat jugak...berebut rumput pulak dengan lembu lain...


Tapi binatang pun reti takut pada Allah...binatang pun tahu sujud kepada Allah...bila malam lalilatulqadar semua makhluk akan sujud kepada Allah...termasuk pokok2...haiwan...tapi dengan cara mereka la....jangan dok tunggu nak tgok mereka tu sujud camana pulak..kalau dok tunggu memang sah2 la sia2 Tuhan bagi manusia itu akal...


Walaupun manusia itu paling mulia kejadiannya tapi nampaknya manusia jugaklah yang sering jadi pembangkang...tak nak dengar suruhan Tuhan...buat apa yang Tuhan larang....merompak lah..membunuhlah..merogollah...samapi ada anak dara kena rogol dengan bomoh pun ada...kes percaya sangat dengan ilmu pak dukun...


Manusia ini dah tak ada rasa kesyukuran langsung atas apa yang Tuhan bagi...tak nak dengar suruhan Allah..padahal Tuhan dah bagi kita semua free atas muka bumi ni...oksigen...hujan...matahari...ada korang kena bayar...
Gunalah sebanyak mana pun oksigen..matahari ke air hujan ke...tak de nya bulan2 sampai bil pas tu bila tak bayar kena potong...


Kenapalah manusia nak musnahkan semua kenikmatan yang Tuhan limpahi..kenapa nak gaduh2...nak pukul memukul...bunuh membunuh...aku dah makin takut...aku dah makin kecewa dengan apa yang berlaku di sekeliling kita....dan...paling aku takut sekarang ialah...MEMBACA SURATKHABAR...

p/s : indahnya hidup di dunia ini...

3 comments:

Muhd Suhaily said...

Ada kemudahan tidak digunakan dengan betul, ada nikmat dalam dunia tidak dimanfaat dengan sebaik mungkin. Adakalanya kita ada yg sedar dan tidak sedar kewujudannya walaupun hakikatnya tahu kehadiran dan kewujudannya.

ce'kem said...

saya pun tak akan baca laporan2 begitu...menakutkan dan kita jadi lebih takut untk hidup. kadangkala pilihan ayat dan perkataan oleh akhbar juga yang buat ia kedengaran sangat sadis

suzzsuzie said...

Mohd Suhaily : betul tu...tidak pernah rasa bersyukur nikmat yang Tuhan beri
Ce'kem : kalau tak baca rasa rugi pulak...hehe

Related Posts with Thumbnails